A közelmúltban a covid-19 járvány olyan válsághelyzetet idézett elő, mely a legtöbb éttermet és bárt felkészületlenül érte.
A lezárásoknak köszönhetően a bevételek meglehetősen visszaestek, sokan pedig egyenesen arra kényszerültek, hogy hosszú évek után végleg lehúzzák a rolót és elbúcsúzzanak a szakmától.
Ennek legfőbb oka az, hogy nem rendelkeztek olyan válságkezelési stratégiával, amely képes lett volna őket hatékonyan átsegíteni a nehéz, nélkülözéssel teli hónapokon.
Most megmutatjuk azt, miért szükséges a legnagyobb bőség idején is felkészülni a szűkösebb időkre, és hogyan vághatunk neki egy saját, hatékonyan működő válságkezelési stratégia kiépítésének.
A legfontosabb a tervezés és a felkészülés a válságkezelési stratégiában
Egy válsághelyzet előszele sok esetben érezhető, azonban ne várjuk, hogy a krach előtt valaki figyelmeztetni fog minket. Fontos tehát, hogy mindig felkészültek legyünk, és időt áldozzunk vállalkozásunk stabilitásának, anyagi biztonságának védelmére.
Ennek érdekében egyrészt fontos, hogy felmérjük, melyek azok a hatások, amik éttermünket felesleges, vagy épp túlzottan magas kiadásokra kényszerítik. Illetve, hogy hogyan tudjuk ezeket csökkenteni anélkül, hogy az a minőségi étlap és a színvonalas kiszolgálás rovására menne.
Sokszor ezekből az apróságokból ugyanis havi tíz-, akár százezrek is összejöhetnek, ezeket az összegeket megspórolva pedig jóval hatékonyabban készülhetünk fel az esetlegesen beköszöntő, szűkösebb időszakokra is.
Figyeljünk a megfelelő árazásra
Azt, hogy egy étterem milyen haszonkulccsal tud dolgozni, nagyban meghatározza az, hogy milyen beszállítókkal működik együtt.
Minél jobb áron jutunk hozzá az alapanyaghoz, annál jobb áron értékesíthetjük ételeinket, és annál csábítóbbak lehetünk a potenciális vendégek számára.
Érdemes azonban árainkat úgy meghatározni, hogy azok ne legyenek túl olcsóak sem, hiszen, ha nem termelünk elég profitot, jóval nehezebben tudunk felkészülnie egy újabb, esetleges korlátozásokkal járó válsághelyzetre.
Az első lépés tehát az, hogy válogassuk meg jól beszállítóinkat. Vásároljunk minőségi alapanyagokat, azonban törekedjünk a lehető legmegfizethetőbb árra.
Ételeinket pedig árazzuk úgy, hogy egyrészt célközönségünk számára megfizethetőek legyenek, másrészt pedig a haszonkulcs bizonyos százaléka biztosítani tudja azt, hogy felkészüljünk az esetlegesen újra beköszöntő, nehezebb időkre.
Fontos teendő a lopások megelőzése
Bármilyen kellemetlen is a téma, veszteségmegelőzés szempontjából sajnos fontos beszélnünk róla. Különböző statisztikák szerint ugyanis az étteremben dolgozó alkalmazottaknak nem kevesebb, mint 75%-a ismeri el, hogy munkája során legalább egyszer követett már el lopást a munkahelyén.
Nem feltétlenül kell persze nagy dolgokra gondolni, kevesen akadnak, akik pénzt emelnének el a kasszából, azonban sokkal többen, akik ételt, italt vagy különböző anyagokat lovasítanak meg a konyháról.
De a vendégeket sem kell félteni, hiszen körülbelül 5%-a felelős hasonlóan aprónak tűnő bűnökért, például egy pohár vagy söröskorsó eltulajdonításáért.
Ez persze nem tűnik túl vészesnek, de fontos tudni, hogy sok kicsi sokra megy, éppen ezért a veszteségmegelőzés szempontjából fontos, hogy ezekre az esetekre is odafigyeljünk.
Az éttermekből és bárokból korsókat eltulajdonító vendégek számára pedig jó megoldás lehet, ha hasonló tárgyakat szuvenírként is vásárolhatnak, ami ráadásul még egy kis extra bevételt is hozhat a konyhára. Ez is része a válságkezelési stratégia elemeinek.
Koncentráljunk a kapcsolatépítésre
Abban az esetben, ha törzsvendégeink lojalitását megfelelően honoráljuk, nagyobb valószínűséggel élvezhetjük majd támogatásukat a nehezebb időszakokban is.
A lojális vendégek ilyen módon sokkal nagyobb eséllyel vásárolnak majd nálunk akkor is, ha személyesen nem térhetnek be a vendéglőnkbe, és biztosak lehetünk abban is, hogy egy, a tavalyihoz hasonló válsághelyzet után, ha ismét megnyitjuk a kapukat, hozzánk fognak majd először visszatérni.
Nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy te mit gondolsz a témáról.
Ha más az álláspontod vagy egyetértesz blogcikkünkkel (vagy csak simán leírnád a véleményed),
akkor megköszönnénk, ha az alábbi blokkban te is hozzászólnál!👇